Yellowdeal Webdesign | hogere conversie voor camping en b&b websites

Online marketing tips voor campings en b&b

Verdubbel het aantal online reserveringen

Ik ga ervan uit dat jouw website ook bedoeld is om boekingen te genereren. Natuurlijk geef je informatie over je accommodatie en dergelijke. Maar het uiteindelijke doel is dat online bezoekers overgaan tot het maken van een reservering. Toch? Dit heet conversie.

logo yellowdeal webdesign voor camping en b&b

EEN PRACHTIGE WEBSITE ZONDER CONVERSIE, IS ALS EEN RACEAUTO ZONDER MOTOR

Paul Cookson Marketeer
Des te hoger de conversie op een website, des te minder online bezoekers nodig zijn om je accommodatie vol te krijgen. Met een conversie van bijvoorbeeld 1% zijn er 100 bezoekers nodig voor een boeking. Wanneer het lukt om de conversie op 2% te krijgen, zijn 50 bezoekers al voldoende voor die zelfde boeking. Die ene procent maakt dus een aanzienlijk verschil, ook in je advertentie budget! website optimalisatie voor camping en b&b De conversie van een website bereken je door het aantal reserveringen te delen door het aantal unieke bezoeken. Dit percentage is veelzeggend en belangrijker dan bijvoorbeeld het aantal hits of kosten per klik in een advertentie. Want wat heeft het voor zin om via Google of Facebook mensen naar je website te sturen, als er geen conversie is?

quote over sterren en reviews voor campings en b&b

De conversie van een website bereken je door het aantal reserveringen te delen door het aantal unieke bezoeken

Meten = Weten
Om de conversie van je website te verbeteren is het belangrijk om je bewust te zijn hoe een aankoop-beslissing (het maken van een reservering) tot stand komt. Dat is namelijk niet zoals je misschien zou verwachten op basis van rationele argumenten.

Een aankoop-beslissing wordt in eerste instantie genomen in het emotionele gedeelte van onze hersenen, het zgn. reptielenbrein. Dus niet op basis van prijzen en andere informatie, maar op basis van gevoel. De uitstraling van je website is hierbij een sterk wapen. Je wil direct de juiste snaar raken in het onderbewuste brein.
website conversie voor campings en b&b

Positieve en negatieve signalen

Je hebt het vast zelf ook wel eens ervaren. Dat je via een zoekopdracht terecht kwam op een website waar je eigenlijk niet echt het juiste gevoel bij had. Vreemd lettertype, schreeuwerige plaatjes, of iets anders. In negen van de tien gevallen verlaat je de website en blader je snel door naar het volgende zoekresultaat. Op het internet gaat alles vlug! Waarschijnlijk heb je de pagina zelfs verlaten zonder überhaupt een letter gelezen te hebben.

Op zo'n moment hebben rationele argumenten nog geen kans gekregen om jou te overtuigen. Jouw reptielenbrein kreeg een negatief signaal waardoor je besloot om verder te zoeken. Door je webpagina's eens goed tegen het licht te houden en de bezoekers-stromen te volgen, kun je erachter komen waar op jouw website de goede of juist verkeerde signalen worden uitgezonden.

Belangrijke gegevens voor conversie-optimalisatie:

  • 1 - Bezoekers-stromen + aantallen
  • 2 - Tijdsduur bezoek per pagina
  • 3 - Meest bezochte pagina's
  • 4 - Bounce-rate en uitstappagina's
  • 5 - Verschillen tussen vaste en mobiele bezoeken

Praktijkvoorbeeld b&b reserveringspagina

Door een advertentie rondom de opening, kwamen er in maart veel bezoekers op de website van b&b Formidable. Maar in die zelfde maand waren er maar 2 online boekingen. Niet bepaald waar ik op gerekend had! Blijkbaar haakten er veel mensen voortijdig af.

Omdat er best veel gegevens moeten worden ingevuld bij het reserveren (= hoge drempel), bedacht ik dat het beter zou zijn om nog een tussenstap te creëren. Een tussenstap met een lagere drempel, nog vóór de reserveringspagina.

Ik heb een button met een beschikbaarheid-datumcheck toegevoegd op de website. Hier hoeft alleen een start- en einddatum plus email-adres te worden ingevuld. Meer niet. De button staat op alle relevante pagina's en blijft in beeld tijdens het scrollen (vakantieformidable.nl).

In april waren er veel minder website bezoekers (geen promotie gedaan), maar is de beschikbaarheid-check 21 keer opgevraagd. Dit leverde 6 boekingen op! Door het toevoegen van een laagdrempelige tussenstap (datumcheck), was de conversie op de reserveringspagina enorm gestegen! Meer reserveringen uit minder bezoekers! Met een dergelijke conversie is het veel interessanter om te adverteren :-)

3 tips voor verdere optimalisatie van de website (plus bonus)

Loop geen enkele boeking meer mis; waardevolle informatie voor beheerders van camping en bed & breakfast websites
Optimalisatie tips

Of... vraag een gratis quick-scan aan

Wil je snel weten of dit soort verbeteringen ook voor jouw website mogelijk zijn? Een quick-scan van de webpagina's laat je precies zien waar optimalisatie zinvol is. Je krijgt een email met relevante aanpassingen. Vul hieronder je gegevens in en ontvang de analyse van jouw website gratis en vrijblijvend in je mailbox.

Jouw gegevens

Aangenaam

Mike van Zadelhoff
webdesign en websites voor campings en bed and breakfast
Whatsapp (NL): (+31) 6 27 00 14 09
Email: info@yellowdeal.nl