YD Webdesign | website structuur voor campings en bed en breakfast

Blog: Laat je toekomstige gasten niet spartelen!

Het verschil tussen informatie en specifieke informatie

Niet iedere bezoeker van je website is op zoek naar dezelfde informatie. Zeker als je een gevarieerde accommodatie hebt, krijg je verschillende type bezoekers op de website. Toch krijgen deze verschillende mensen nu nog vaak exact dezelfde informatie en keuzes te zien.

'Dit is ons hele pakket, zoek maar uit of er iets voor je tussenstaat' Dat is wat verreweg de meeste camping- en b&b-websites op dit moment tegen hun online bezoekers zeggen. Vervolgens moet de toekomstige gast zelf uitvogelen waar zijn/haar specifieke informatie te vinden is. Niet erg gebruikersvriendelijk toch?
website routing en structuur voor camping en b&b websites Maar het kan ook anders. Vergelijk het eens met een supermarkt. Wanneer deze bijvoorbeeld hamburgers in de aanbieding heeft, zetten ze die op een opvallende plek neer en staat de mayonaise en ketchup ernaast in het schap. Dat doen ze niet voor niets. Ze doen dit omdat ze weten dat mensen aanbiedingen niet mis willen lopen. En als ze die hamburgers meenemen, ze daar waarschijnlijk ook wel een saus bij willen hebben. De opstelling in de supermarkt is dusdanig, dat het maken van een keuze eenvoudiger is. En er worden méér produkten verkocht, niet onbelangrijk!

quote over sterren en reviews voor campings en b&b

Website bezoekers zoeken niet naar algemene informatie, ze zijn op zoek naar specifieke informatie.

Uitgangspunt voor content pagina's
Terug naar de camping. Als er een kampeerder met een zijn tent bij de receptie staat wil die waarschijnlijk weten hoe groot de kampeerplekken zijn. Of waar de toiletgebouwen zich bevinden. En natuurlijk de kampeertarieven. Hij heeft géén interesse in de verhuurprijzen of indeling van de mobile homes. Die zijn niet relevant voor hem. Hij is dus op zoek naar specifieke informatie.

Veel websites bieden echter dezelfde algemene informatie voor álle bezoekers. De potentiële gast wordt in het diepe gegooid en moet zelf op zoek naar de mayonaise en ketchup. Krijg je al honger?
Daarbij komt ook nog dat in het huidige mobiele tijdperk de manier waarop mensen websites bekijken, enorm is veranderd. Op een kleiner verticaal schermpje (smartphone) gaat dit met swipe en scroll. Alle mogelijkheden bovenaan in het menu zetten is dus geen optie meer.
structuur van website voor campings en b&b

Verhoog de gebruikersvriendelijkheid van je website

Gelukkig is de oplossing niet heel ingewikkeld:
Vraag je eens af naar welke specifieke informatie mensen op zoek zijn bij het bezoeken van jouw website. Geef ze op de homepage direkt 2 of 3 keuzes in de vorm van een button of duidelijk zichtbare link. Liefst niet meer, om keuzestress te vermijden.

Vervolgens is het belangrijk dat je informatie-pagina's niet 'doodlopen'. Doodlopende pagina's hebben geen vervolg, waardoor men terug moet naar het menu voor de rest van de website. Zorg dat iedere pagina een logische vervolgkeuze heeft naar een volgende pagina. Bedenk daarbij steeds wat je toekomstige gast op dat moment nodig heeft en speel daarop in.

Bijvoorbeeld vanaf de indeling van de mobile homes naar de agenda met beschikbaarheid, of vanaf de tarievenpagina naar het reserveringsformulier. Je loodst je bezoekers zo door de website heen, in plaats van dat ze het zelf moeten uitzoeken. Het geeft je website een prettige flow, en bezorgt je potentiële gasten al meteen een eerste positieve ervaring met je accommodatie.

  • 1 - Verschillende type website bezoekers
  • 2 - Maak pagina's met specifieke informatie
  • 3 - Ander surfgedrag op mobiele devices (portrait) t.o.v. laptop/pc scherm (landscape)
  • 4 - Plaats keuzes op de pagina i.p.v. in een topmenu voor betere flow

Meer informatieve blogs Wil je reageren of heb je vragen? Stuur me gerust een bericht.
(Berichten blijven vertrouwelijk en worden niet openbaar getoond)

Jouw reactie

Aangenaam

Mike van Zadelhoff
webdesign en websites voor campings en bed and breakfast
Whatsapp (NL): (+31) 6 27 00 14 09
Email: info@yellowdeal.nl